Recenzie – Everest, adrenalină pură cu IMAX 3D

Posted on
recenzie everest

Fără să fii pasionat de alpinism sau de sporturi extreme, Everest este un film pentru toți cei fascinați de depășirea limitelor umane dar și de puterea de neîmblânzit a naturii.

Everest este un film inspirat din fapte reale, așadar toate trăirile din timpul filmului sunt mult mai puternice decât în cazul unei ficțiuni. Chiar dacă știi de la început care este soarta personajelor, îți dorești, ca măcar în film, acestea să supraviețuiască și totul să se termine cu bine. Acesta este farmecul filmelor, nu? Poți să te joci cu destinele așa cum crezi de cuviință.

Filmul ni-i prezintă pe membrii expedițiilor din ziua de 10 mai 1996, care se aflau în acea zi fatidică pe Everest, pentru a aduce în discuție toate motivele care au dus la aceste rezultate tragice: 8 morți și alți membri afectați grav datorită înghețului și lipsei oxigenului. Cu toate astea, numărul de morți din acel an nu a fost mai mare decât în alți ani, luând în considerare numărul expedițiilor încununate de succes.

Filmul reunește un număr mare de actori cunoscuți, un plus pentru producția ușor de nișă. Recunosc faptul că prezența lui Jake Gylenhaal în distribuție a fost unul dintre motivele pentru care am ales să văd acest film, iar dacă Christian Bale nu s-ar fi retras din rolul principal, aș fi fost și mai încântată. Iar dacă vi se pare un argument prea superficial, înseamnă că nu l-ați văzut, printre lacrimi, ce-i drept, pe Jake în Southpaw. Chiar și înfofolit, Gylenhaal arată bine și îl interpretează cu talent pe ghidul american, dependent de adrenalină, Scott Fischer, unul dintre liderii expedițiilor.

În rol principal îl vedem pe Jason Clarke, în rolul unui ghid foarte responsabil și organizat de origine australiană, pe nume Rob Hall, care urmează să devină în curând tată. Keira Knightley o interpretează pe soția sa, cu câteva intervenții scurte iar Emily Watson este partenera sa în echipa de expediții, un fel de mamă pentru toți cei care urmează să cucerească vârful. Un alt personaj impresionant este texanul Beck Weathers, interpretat de Josh Brolin, care încearcă să își găsească un scop în existența de zi cu zi. Soția sa, pe care uită chiar să o anunțe că pleacă în expediție pe Everest, deși i-a dat un ultimatum că îl va părăsi dacă mai escaladează un alt munte, este interpretată de Robin Wright.

Expediția mai este compusă dintr-o femeie care a cucerit deja celelalte 6 cele mai înalte vârfuri din lume și trebuie să încheie cu Everestul și un funcționar care vrea să își demonstreze sieși și lumii că e capabil de măreție. Cartea după care a fost realizat filmul este scrisă chiar de unul dintre supraviețuitorii expediției, jurnalistul Lou Kasisckie, unul dintre personajele secundare, interpretat de Mark Derwin.

După cum vă spuneam mai sus, tragedia din ziua de 10 mai 1996  a fost cauzată atât de apariția unei furtuni neprevăzute, dar și datorită unor ambiții personale ale membrilor expediții. Una dintre problemele pe care acest film le ridică este comercializarea muntelui și faptul că oameni care nu au ce căuta acolo îl escaladează doar pentru că au puterea financiară să o facă. Un permis costă peste 65.000 de euro, plus echipamentul și alte cheltuieli. În plus, pe lângă munții de gunoaie care apar și buteliile goale de oxigen, cărările sunt supra aglomerate, iar scările și funiile de susținere se uzează mai repede. Cu toate astea, veniturile din turism sunt o sursă vitală pentru Nepal, care nu are cum să le limiteze accesul acelora care sunt dispuși să cheltuie sumele acestea prohibitive pentru a cuceri cel mai înalt vârf din lume.

Vă recomand să mergeți să vedeți Everest la IMAX 3D pentru peisajele impresionante care vă vor tăia răsuflarea, pentru personajele foarte inteligent conturate într-un timp atât de scurt dar și pentru lecția de natură, care ne arată că are ultimul cuvând, orice am face noi. Veți trăi foarte realistic o experiență pe care probabil doar foarte puțini dintre noi vor avea ocazia să o facă: o expediție pe Everest!

Aștept și părerile voastre dacă ați văzut filmul!