Jurnal de calatorie – Berlin eu cu mine

Posted on

Probabil nu îi mai arde nimănui de călătorit zilele astea, dar măcar virtual nu strică să schimbăm peisajul. În plus, planurile de viitor ne ajută să ne păstrăm optimismul și să trecem mai ușor prin această încercare.

Solo trip la Berlin

Toamna anului trecut, când și-a anunțat Halsey turneul prin Europa, am decis că e cazul să o ascult live pe artista ale cărei albume le ascult pe repeat în ultima vreme. Și dintre toate orașele, Berlinul mi-a atras cel mai tare atenția, îmi doream de mult să îl explorez, așa că am pus repede biletul în coș!

Pentru că Berlinul nu este un oraș atractiv pentru multă lume, nici Halsey – spre surpinderea mea – dar mai ales pentru că simțeam nevoia să fiu puțin pe cont propriu, nu am încercat să îmi găsesc companie pentru călătoria asta. Am decis să plec doar eu cu mine.

Călătoriile în contextul coronavirus

Acum 2 săptămâni, când am plecat, în România nu existau cazuri de coronavirus confirmate, poate apăruseră cele de la Timișoara doar. Nici despre Berlin nu găsisem informații care să mă pună pe gânduri, așadar am plecat fără nicio teamă, dar prevăzătoare, mai ales în aeroport și printre turiști.

Alți prieteni nu au mai fost la fel de norocoși, au fost anulate o mulțime de călătorii și vor urma și altele. Paza bună trece primejdia rea, nimic de comentat, iar efectele răspândirii virusului nu se opresc aici și cu siguranță nici nu le putem anticipa pe cele care vor urma. Încercăm să rămânem optimiști și să ne gândim la lucrurile frumoase pe care le putem face după ce se termină toată nebunia asta, cum ar fi un city break la Berlin! 🙂

Transportul

La Berlin am mers cu o cursă Ryanair, pe aeroportul Schonefeld, poziționat în zona C – ca să știți când vă luați bilete pentru transportul spre oraș, să îl alegeți pe cel corect.

Am folosit, atât ca să îmi organizez rutele dar și ca să îmi cumpăr biletele pentru transportul în comun, aplicația FahrInfo, la recomandarea colegului meu mai plimbat – Ovidiu. Aplicația îmi arăta de multe ori rute diferite față de Google Maps, așadar am preferat să mă bazez pe ea exclusiv și bine am făcut.

În prima zi mi-am luat un bilet cu acoperire ABC valabil toată ziua (până la 03:00 am) care a costat 9.60 euro, apoi mi-am luat doar bilete one way, valabile pentru 2 ore, care costă 2.90 euro pentru zonele AB.

Am ales varianta asta pentru că am mers foarte mult pe jos, chiar și de acasă până în centru uneori. Locuiam relativ aproape de principalele obiective și îmi doream să iau pulsul orașului la pas.

Shared room prin airbnb

În decembrie deja nu mai găseam disponibile cazările și prețurile care îmi făcuseră cu ochiul cu o lună în urmă, așadar am zis să împart casa cu un localnic și am luat o cameră în apartamentul super eclectic al unui arhitect.

Apartamentul era mai cool în realitate decât în poze, se simțea spiritul de artist în special în camera mea, care era un proiect 100% original, creat de gazda mea. Un sistem de etajere și spații de depozitare pe un schelet din țevi și un pat cu vedere la curtea interioară, pat generos peste care trona un afiș care-ți lua ochii.

Tot apartamentul era plin de plante și un mix de obiecte desperecheate, dar frumoase atât împreună cât și separat. Per total a fost o experiență foarte faină, gazda mea a fost super cool, ba chiar mi-a făcut plăcere să am cui spune bună dimineața sau noapte bună, ori să fiu întrebată dacă sunt bine după o absență foarte lungă de acasă. 🙂

Ce am vizitat

În prima zi am luat-o pe jos să găsesc un supermarket pentru cumpărături, dar am decis să nu mă mai întorc acasă, și am luat-o cătinel spre sala de concert. Așa cum mă așteptam, am descoperit o mulțime de chestii interesante pe traseu, la fiecare pas. Acesta este farmecul Berlinului, în orice direcție ai merge, ”riști” să descoperi ceva fabulos fără să vrei.

Prima și cea mai importantă recomandare pe care v-o pot face la Berlin și în orice alt oraș este să vă luați un tur ghidat. Eu am luat unul dintre tururile organizate de SANDEMAN, începea cel mai devreme, la 10:00 a.m. și acoperea zonele pe care nu le văzusem încă, precum piața Paris cu poarta Brandemburg, Memorialul Evreilor, bucăți din Zidul Berlinului, bunkerul lui Hitler, Checkpoint Charlie și altele.

Pe lângă legende urbane ai parte de o lecție de istorie aplicată și tot felul de fun facts pe care altfel nu ai ocazia să le afli, iar costul pentru aceste 3 ore de distracție este undeva la 15 euro. Turul la care am participat eu era ”gratuit”, adică fiecare plătea la final cât considera.

În cadrul turului am aflat despre alte muzee pe care le pot vizita gratuit, cum ar fi Topografia Terorii șiiiiii…. super revelația mea, Domul din sticlă de pe clădirea Parlamentului, Bundestag. Am avut 3 tentative de rezervare a vizitei, pe care am reușit să o programez pentru 16:45 în aceeași zi – probabil ar trebui să o faci cu mult în avans în lunile mai aglomerate. Este o experiență de neratat, care nu te costă nimic.

Cea mai expensive experiență culturală a fost la muzeul Pergamon, unde am plătit 19 euro biletul. Am ales varianta de muzeu + panoramă, dar în această sumă puteam să vizitez Pergamon + alte muzee de pe Insula Muzeelor, acolo unde se găsește Domul – Catedrala din Berlin.

Sunt convinsă că am făcut alegerea cea mai bună, căci m-a încântat plimbarea printre culturile exotice și demult apuse ale căror exponate se regăseau în muzeu, după care am avut parte de un adevărat spectacol în panoramă, care este o cameră sub formă de cilindru care îți oferă o priveliște 360° asupra orașului antic Pergamon. Pe lângă peisaje, clădiri și alte obiecte specifice imperiului Roman, în imagine apar personaje reale, fotografiate în zilele noastre, și care insuflă viață tabloului.

Cea mai frumoasă experiență la Berlin am avut-o cu ajutorul unei prietene noi, neașteptate, Mădălina – prietena unei prietene – care a avut plăcerea și amabilitatea să își rupă din timpul ei să mă cunoască la o cafea și apoi să îmi fie ghid.

Ea m-a condus printr-o serie de curți interioare foarte cool prin preajma Anne Frank Zentrum, în care erau amenajate tol felul de magazine de design, la care nu aș fi ajuns altfel. Plimbarea a culminat cu cea mai tare galerie de artă modernă, exact ce îmi doream eu să găsesc la Berlin și îmi cam lipsește în ultima vreme din viață.

Pe lângă obiectivele principale, pe care nu ai cum să le ratezi dacă dai o fugă prin centru, mie mi-a mai plăcut și plimbarea de seară pe malul râului Spree, mai exact în zona Bundestagului, unde sunt niște clădiri impresionante (Paul Löbe Haus, Marie-Elisabeth-Lüders-Haus și Jakob-Kaiser-Haus) care apațin tot instituțiilor statului. Deși par reci și impunătoare, mi-au oferit și un sentiment de liniște și siguranță.

Am ajuns și în gara centrală în acea seară și vă recomand să treceți și pe aici neapărat. Clădirea arată impresionant și din interior și din exterior, unind toate mijloacele de transport pe șine. Arată ca un mare mall, o clădire imensă din sticlă, iar la interior ai o mulțime de restaurante și magazine de papetărie, cadouri, etc. în care să pierzi vremea și – evident – stațiile de tren, metrou și tramvai.

Berlinul gourmet

Oriunde merg, încerc pe cât posibil să trăiesc experiențe autentice, locale, asta incluzând și mâncarea. Doar că în Berlin autentic și local înseamnă ceva extrem de diferit, mai exact mâncare etnică: găsești mai multe opțiuni chinezești, arăbești sau italienești decât cele germane, atât în centru cât și în cartierele mărginașe. Nu mai spun că am ajuns și la Mec de două ori, ca să îmi încarc telefonul și să folosesc internetul lor, fără să cheltui prea mult.

Din categoria mâncare locală, am luat un thuringer cu varză murată de la o tarabă din Hackescher Markt, lângă probabil cea mai frumoasă stație de tren din oraș. Apoi am mai mâncat niște cârnați la un restaurant mai dichisit cu specific tradițional, Zollpackhof, acompaniați de un pretzel grăsan și o bere de la butoi. Am mâncat și etnic, supă ramen și falafel, două super gelato șiiiii… un sanwich pulled pork cu sos iute de mango absolut yummylicious.

De neratat în ceea ce privește mâncarea bună într-un spațiu alternativ, este Markthalle Neun, o fostă piață care adăpostește mai multe restaurante de street food gourmet. Găsești de toate aici, de la mâncare vegană, la paste, patiserie artizanală, înghețată bio, brânzeturi italienești și până la chifteluțe, smoothies & supe. Cea mai faină chestie a fost clubul de dans, un grup de oameni care dansau foxtrot luni la prânz, spre deliciul mâncăcioșilor care îi admirau de pe margine. Printre care și eu.

În ceea ce privește cafeaua, am 2 recomandări cel punțin minunate. Prima, The Greens, este un spațiu plin de plante, unde m-am întâlnit cu Mădă prima oară. Spațiul ăsta e ca o seră urbană de plante și deși este amenajat într-o clădire industrială, este destul de intim, așadar să vă programați cu grijă vizita, e posibil să nu prindeți loc înăuntru.

Apoi, tot la recomandarea Mădălinei am ajuns la Bonanza, care este și prăjitorie de cafea și unde am găsit și niște super plante. A fost mai bun aici flat white-ul, dar niciunul nu a fost la fel de bun ca cel de la Milu. Aici mare parte din personal e format din hipsteri, pe care nu ai cum să nu îi admiri atât pentru calitățile de barista cât pentru simțul estetic desăvârșit.

Buget

Înainte să detaliez cheltuielile, am zis să menționez faptul că este necesar să ai și bani cash în Berlin, căci multe restaurante și cafenele nu acceptă plata cu cardul deloc sau doar peste anumite praguri. Ba chiar, am înțeles că unele localuri care acceptă plata cu cardul nu aceptă Revolut – pe care l-am folosit eu în toată călătoria – sau acceptă doar carduri emise în Germania. În plus, sunt multe bancomate din rețeaua Euronet și altele, cu comisioane astronomice, deci plecați pe cât se poate cu bani la voi.

Berlinul este o destinație prietenoasă cu bugetul, mai ales dacă te organizezi din timp, așa cum am făcut eu. Vă las mai jos și cât am cheltuit, ca să vă faceți o idee mai realistă asupra costurilor, dacă vă tentează și pe voi o călătorie.

Transport: 50 euro, biletul de avion și 24 euro transportul in comun 4 zile

Cazare: 145 euro, cameră în apartamentul cuiva prin Airbnb

Distractie: 60 euro concertul, 19 euro accesul la muzeu, 15 euro tur ghidat

Food & drinks: 100 euro

Total 413 euro

Dacă ați fost și voi la Berlin și aveți impresii de împărtășit, vă invit cu drag să o faceți în comentarii. Sunt convinsă vă sunt și alte curiozități pe care le aveți sau recomandări, pentru cei care plănuiesc să meargă acolo. Eu una m-aș cam întoarce.

PS. pozele sunt făcute cu telefonul din dotare, un Samsung S7. Enjoy!

1 Comments

1. O saptamana in sardinia. Cum iti organizezi concediul says:

[…] Citește și articolul despre city break-ul la Berlin […]

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.